Complete AV installatie Kerk van Peize

Een vernieuwd kerkgebouw met eigentijdse voorzieningen voor de Kerk van Peize in Drenthe, klaar voor multifunctioneel gebruik. Kerk AV mocht de audiovisuele installatie vernieuwen en uitbreiden. De geluidsinstallatie, projectoren, camerasysteem, livestream, besturingssysteem en verlichting zijn weer helemaal up-to-date en kunnen ingezet worden voor de diverse activiteiten in de Kerk van Peize.

Gebruiksgemak is van zeer groot belang. De bediening en de besturing van het audiovisuele systeem wordt daarom gedaan worden via een Tablet (iPad) welke op maat ingericht is. De bediening van de audiovoorzieningen en van de beeldvoorzieningen zijn met elkaar geïntegreerd tot één centraal besturingssysteem! In de digitale processor zijn alle instellingen gemaakt én bewaard en is het systeem geoptimaliseerd voor een optimale spraakverstaanbaarheid.

Zuilluidsprekers voor goede spraakverstaanbaarheid

Voor een optimale geluidsweergave en goede spraakverstaanbaarheid zijn zuilluidsprekers toegepast. Deze kolomspeakers hebben een gunstige afstraling van het geluid waardoor de akoestiek van de ruimte zo min mogelijk benadrukt wordt. Voor slechthorenden is de ringleiding gekoppeld aan de het audiosysteem en ingeregeld.

Projectie in de kerk

Twee projectoren, beamers zijn achter de boog naar het Priesterkoor ‘verstopt’ zijn en projecteren op de schuine witte achterwanden (boven de nooduitgang deur). Op deze manier zijn deze voorzieningen (grotendeels) uit het zicht onttrokken wanneer deze niet in gebruik zijn. Door deze oplossing kan vrijwel iedereen te allen tijde één van de twee projecties goed zien.

Camera’s installatie met gebruiksgemak
In de kerk zijn drie PTZ-camera’s gemonteerd met grotere lichtgevoeligheid. Er kan eenvoudig geschakeld worden tussen bijvoorbeeld de organist, de voorganger of het koor. Met het touchscreen kunnen de camera’s bediend worden. De camera’s hebben een uitstekende zoomfunctie voor detail weergaves. Door voorgeprogrammeerde presets zijn de juiste beelden snel beschikbaar en is de bediening met de Tablet eenvoudig. Wanneer op de Tablet één van de presets gekozen wordt, zal allereerst de camera dit voor ingestelde beeld opzoeken, waarna de mixer automatisch overschakelt naar dit beeld. Met één druk op de knop kan dus één van de  diverse voorgekozen beelden geselecteerd worden voor de livestream (of opname). Naast de camerabeelden kan een Powerpoint, liedtekst of andere content van de laptop gestreamd worden. De uitzendingen kunnen via Kerkdiensgemist live bekeken worden of op een later tijdstip teruggekeken worden.

Verlichting

Voor extra sfeer en beleving op een subtiele wijze zijn (gekleurde) spots toegevoegd. Achter het orgel zijn spots geplaatst, waarmee de wanden en het plafond achter het orgel aangelicht worden. Zo ontstaat er meer diepte en springt het orgel nog beter en fraaier in het oog. Door  gekleurde spots te gebruiken is het mogelijk om met behulp van kleur ook de sfeer aan te passen. Bij het Priesterkoor zijn ook spots geplaatst. De spots zijn zoveel mogelijk uit het zicht ‘verstopt’ waardoor er zo min mogelijk afbreuk wordt gedaan aan het Kerkgebouw.

Kerk van Peize
Midden in het dorp Peize, Drenthe staat een prachtig kerkgebouw uit de 13e eeuw. In de kerk staat een beroemd doopvont en het oudste orgel van Drenthe. Een diversiteit van enthousiasme mensen, betrokken en solidair, vormt de geloofsgemeenschap.  Een gemeenschap die met elkaar optrekt en elkaar en anderen helpt waar dat nodig is. Waar je vrijuit en vertrouwd kunt praten over vragen die er toe doen. En waar de woorden omgezet worden in daden, naar de derde wereld, naar de arme kant van Nederland, naar gasten in ons midden. Elke zondag om tien uur vindt de kerkdienst van de Kerk van Peize plaats. Door de week zijn er zingevende, spirituele activiteiten. “Oecumenisch. Verrassend, Vernieuwend.”​​