Livestream Dorpskerk Zuidhorn

Voor de diensten in de Dorpskerk was de Hervormde Gemeente te Zuidhorn, Groningen, op zoek naar  installatie voor het videostreamen van de kerkdiensten (KerkTV). Een bezoek aan de Kerkendag van Kerk AV door enkele leden van de gemeente vormde de aanleiding om verder in gesprek te gaan over de mogelijkheden. Uitgangspunten van het nieuwe camerasysteem zijn een hoog gebruiksgemak, meerdere camera presets, geschikt voor niet optimale lichtomstandigheden maatwerk regiemeubel en integratie van de bestaande geluidsinstallatie met de aansturing van het camerasysteem.

Camera installatie met gebruiksgemak
In de Dorpskerk Zuidhorn zijn twee PTZ-camera’s gemonteerd met grotere lichtgevoeligheid. Er kan eenvoudig geschakeld worden tussen bijvoorbeeld de organist, de voorganger of het koor. Met het touchscreen kunnen de camera’s bediend worden. De camera’s hebben een uitstekende zoomfunctie voor details weergaves. Door voorgeprogrammeerde presets zijn de juiste beelden snel beschikbaar en is de bediening met de Tablet eenvoudig. Wanneer op de Tablet één van de presets gekozen wordt, zal allereerst de camera dit voor ingestelde beeld opzoeken, waarna de mixer automatisch overschakelt naar dit beeld. Met één druk op de knop kan dus één van de  diverse voorgekozen beelden geselecteerd worden voor de livestream (of opname).

Op het preview scherm in het maatwerk regiemeubel kan bekeken worden of de camera het gewenste beeld weergeeft. Naast de camerabeelden kan een Powerpoint, liedtekst of andere content van de laptop gestreamd worden. De uitzendingen kunnen via YouTube live bekeken worden of op een later tijdstip teruggekeken worden.

Koppeling geluidsysteem aan video-installatie
De aansturing van de audio voorzieningen is geïntegreerd met de aansturing van het camerasysteem tot één geheel. De gehele aansturing vindt op gebruiksvriendelijke wijze plaats vanaf het touchscreen waarbij het systeem zeer nauwkeurig afgesteld en ingericht is. De bestaande audio installatie (luidsprekers, microfoons versterker, ringleiding en dergelijke) is aangevuld met een zendermicrofoon, condensator microfoon voor de Cantor en een mediaspeler.

Dorpskerk Zuidhorn
De Hervormde Gemeente te Zuidhorn is een geloofsgemeenschap die behoort tot de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). De samenkomsten worden gehouden in de Dorpskerk Zuidhorn