Nicolaaskerk Purmerend

Spraakverstaanbaarheid is tijdens de diensten van de geloofsgemeenschap HH. Nicolaas- en Catharina in de Nicolaaskerk te Purmerend van groot belang. Daarnaast worden de diensten ondersteund met beeld en geluid. Daarom viel de keuze op de Bose Panaray MA12EX Line Array luidspreker. De luidsprekers zijn in twee kolommen van elk drie line array luidsprekers geplaatst. Door deze opstelling is het geluid gelijkmatig verdeeld en worden hinderlijke delay tijden geminimaliseerd. Aanvullend is door PRO AV een compleet camerasysteem geleverd. Het camerasysteem is geschikt voor de livestream van de kerkdiensten en tevens inzetbaar op andere locaties.

Voor de besturing is de Bose ControlSpace automixer gecombineerd met het bedieningspaneel en de PowerMatch versterker. Voor degene die de techniek verzorgt kan de audio installatie middels vijf draaiknoppen bedienen.  Op het heldere LCDscherm zijn de instellingen duidelijk te lezen.

Beeld

Voor de weergave van beeldmateriaal wordt een doorzicht spanscherm van 163 inch gecombineerd met een krachtige beamer inclusief groothoeklens. Het spanscherm bevindt zich achter het altaar. Het gebruik van beeldmateriaal is ad hoc. Door projectie van het beeld vanaf de achterzijde van het spanscherm is het mogelijk om de apparatuur achter elegante gordijnen uit het zicht te houden.

In de Mariakapel is een 65 inch display gemonteerd op een trolly. Op deze wijze kan het scherm flexibel ingezet worden.

Livestream

In de Parochiekerk is een PTZ-camera gemonteerd en een schoudercamera op statief geplaatst. Zo kan er eenvoudig geschakeld worden tussen bijvoorbeeld de organist, de priester of het koor. Bovendien kan de schoudercamera met compacte videomixer eenvoudig op een andere locatie ingezet worden. Met de centrale camera installatie kunnen de camera’s bediend worden. De camera’s hebben een uitstekende zoomfunctie voor details weergaves. Door voorgeprogrammeerde presets zijn de juiste beelden snel beschikbaar en is de bediening eenvoudig. De video-mixer en video-switcher maken het mogelijk om de juiste beelden naar de livestream te sturen en andere beelden naar de beamer in de kerk te sturen. De uitzendingen kunnen via de livestream bekeken worden en via het eigen Youtube kanaal teruggekeken worden.

Nicolaaskerk

In Purmerend is de Nicolaaskerk is een opvallende verschijning. Vanuit alle hoeken van de stad is de koepel te zien. Het gebouw is ontworpen door stadsarchitect W.A. Scholten en is gebouwd tussen 1851 en 1853. Sinds 1976 is het kerkgebouw een rijksmonument. De Nicolaasparochie is vanaf 1989 in het gebouw aan de Kaasmarkt gevestigd.