PKN Franeker Martinikerk, KerkTV

De Protestantse Gemeente Franeker zocht voor de Martinikerk mogelijkheden om de kerkleden thuis te kunnen bereiken met KerkTV. Uitgangspunt was het eerder door Kerk AV (onderdeel van PRO AV) geleverde camerasysteem met PTZ-camera’s en beeldschermen.

Video-mixer
Het beeldsignaal in de kerk wijkt vaak af van de livestream. Er is dus de mogelijkheid gemaakt om op de livestream te kijken naar de livebeelden, terwijl er in de Kerk zelf wordt gekeken naar de (afwijkende) beelden van de presentatie PC. Door aan het camerasysteem een extra video-switcher toe te voegen is de livestream gerealiseerd. De uitzendingen kunnen ook via het eigen Youtube kanaal en Kerkomroep teruggekeken worden.

Martinikerk Franeker
De Martinikerk in het centrum van Franeker is een authentieke kerk uit 1421 en wordt door de Protestante Gemeente Franeker gebruikt. De Martinikerk is de enige middeleeuwse kerk in Friesland met een kooromgang. Op de site van PKN Franeker is onder het kopje “Rondleiding door de Martinikerk” uitgebreide informatie over de geschiedenis van de kerk te lezen.